A kapcsolat útja

Manapság senkit sem lep meg egy vezeték nélküli hálózatot használó ember a gyorsétteremben, vagy egy mobil telefonos internet kapcsolattal dolgozó utas a vonaton. Utolért minket a vezetéktelen kor, pontosabban a láthatatlan vezetékek kora. Az egyes végpontok – melyekből egyre többet igyekszünk magunkhoz kötni – egyre nagyobb hatótávolságban és egyre nagyobb rendelkezésre állással kapcsolódnak valamilyen hálózathoz. Természetesen ezt céllal tesszük, valamit látni vagy hallani szeretnénk, tehát tartalomhoz akarunk hozzájutni ezen a módon is. A mobil telefonok és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások diadalmenete komoly hatást gyakorolt a társadalomra, pontosabban az egyén szokásaira. Függővé tette az embereket az állandó on-line státusztól!

Sok cikk jelenik meg a fiatalok Internet függőségéről, pedig van egy nagyságrenddel szélesebb réteg is, amely kapcsolatfüggő. Kell neki – pontosabban azt kell írnom, hogy nekünk – a napi 5-10 telefonhívás, a napi SMS mennyiség, a folyamatos háttérkép és csengő-hang változtatás és az, hogy bármikor, bárhol elérhető legyen. Lényegében a mobil telefonok megjelenése óta távirányított munkavállalók, barátok, társak és gyermekek születtek, akik életébe bármikor és bárhol egy hívással vagy üzenettel bele lehet avatkozni. Persze nem erőszakosan, ezt ők maguk – pontosabban mi magunk – választották, jó nekik együtt élnek vele.

Mint minden függőség, ez sem elégszik meg az állandósággal, folyamatosan több és több kell, ami itt a fent említett tartalom megszerzési vágyban teljesül be. Ha a fogyasztó kéri a tartalmat meg is fogja kapni, erre iparágak létesültek, új virtuális piacok jöttek létre, először szöveges, majd egyszerű kép, mostanában hang (iPod, Podcast, Sony Walkman telefonok) és a mozgó kép terítésére. Mindezek természetesen a digitális technikától megszokott egyet előre, hátra kettőt módon, azaz a megjelenítésre használt kijelző méretéből és a felbontásból adódóan a legrosszabb 30 éves fekete-fehér televízió minőségét sem sikerül lekörözni, párosítva a Sokol rádió hang-minőségét el nem érő audio élménnyel. Ezek a tartalmak jelentik most az elérhető és – a gerjesztett igények által – igényelt termékkört, próbálják bevezetni a következő generációs, valóban értékes és használható szolgáltatásokat.

A jelen kommunikációs kor célja a kialakult infrastruktúra (mobil hálózatok, WiFi rendszerek, Internet, VPN-ek, stb.) felhasználásával egy minőségi és használható tartalom eljuttatása a felhasználókhoz. Az Internet vonatkozásában mostanában a “WEB 2.0” névvel illetik az új tartalmak és metódusok körét, ennek az irányzatnak megfelelően hamarosan napvilágot fog látni a mobil tartalmak új generációjára vonatkozó definíció is.

A tartalmakat a szolgáltató igyekszik közvetlenül a vásárlóhoz eljuttatni, tehát a cél a “ténfergő” és ráérő ember, akinek van erre a célra elkölthető pénze. A következő generációs tartalmaknál – természetesen ezen piac megtartása mellett – a szolgáltatóknak koncentrálniuk kell az új szegmensre. Az új szegmensnek pedig fogyasztania kell… Ez a sorsa.

connected.jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *