CHIP – Amigás grafikai programok

Az Amigák grafikai hardware-e megjelenésekor kiugrott az összes addig megjelent személyi számítógép közül, és jó néhány olyan alkalmazás számára nyílt meg ezzel egy új piac, amelyek a nyolcvanas évek közepe előtt kizárólag mainframe-eken, vagy speciális célhardveren tudta futni. Az egyidőben (HAM mód, amely megkötésekkel ugyan de képes ilyen színmélységre) megjeleníthető 4096 szín, a hardware-es vektorgrafika, illetve blitter ideális felületet jelentett a rajzoló, raytracer, és animációs programoknak.

Rajzprogramok

Nagyon sok grafikusnak máig is Daniel Silva Deluxe Paint nevű rajzprogramja jelenti a pixelgrafika legjobb eszközét. Ez egy igen kis erőforrás-igényű alkalmazás, mindössze egy floppy-n helyezkedik el a főprogram (a másik két lemezen demóképek találhatók) és a futtatásához is elég egy 1 megabyte-os Amiga500-as. (Nagyon fontos tulajdonsága az összes Amigás rajzoló programnak, hogy a leglassabb processzoron is lehet vele akár kört is rajzolni egérrel, nem fog megtörni a vonal, köszönhetően az AmigaOS-nek, és a sajátságos input- és videó-kezelésnek.) A DPaint képes animációkat is készíteni, akár két végső fázis közé átmenetet tesz – metamorfózis -, belső tömörítést használ a képkockákhoz – minimális memóriaigény -, az animbrush-ok segítségével nagyon könnyen készíthető teljes képernyős bemutató úgy, hogy a brush-ban vannak tárolva a változó területek, és azokat egy egérkattintással el lehet helyezni az aktuális képernyőn, majd a következő kattintásra a következő animációs kocka lesz a brush-ban.
Persze az 1986-ban kiadott DPaint-ot azóta számtalan jobbnál jobb grafikai program követte, a HAM módokban dolgozó DigiPaint, ami elsősorban digitális fotók retusálására készült, a Brilliance, amely a grafikusok szerint a világ legjobbja a pixelgrafika tekintetében, illetve a máig is fejlesztett Personal Paint.
A Personal Paint ma igen nagy népszerűségnek örvend, mert az előbb említett programoktól eltérően képes többféle file formátumot is importálni/exportálni – akár konverzióra is használhatjuk -, igen jól megtervezett és kivitelezett animációs felülettel rendelkezik, támogatja az AmigaOS 3.x nyomtatóit, és DataType-jait, illetve az RTG grafikát. A PPaint volt az első kereskedelmi software, amely PowerPC processzort használt, igaz csak blitter emulációra. A Cloanto Amiga Forever csomagját (Amiga emuláció) megvásárlók ingyen megkapják a PPaint legfrissebb verzióját is a CD-n.

Raytracer programok

A 3D-s környezetek teremtése Amigán már a kezdetektől igen erősen jelen van a software piacon. Az olyan legendássá vált programok, mint az Imagine, a Real3D, vagy a Lightwave a személyi számítógépek közül legelőször AmigaOS alá készült el. Az utóbbi programmal, egy Amiga 4000-esekből összeállított render-farmon készült például a magyar tévében is látható Babylon5, vagy a SeaQuest DSV sorozat összes animációs eleme. A jelenkor nagyjai a RayStorm, illetve a Tornado3D. Mindkettő támogatja a PowerPC processzorokat, illetve az utóbbi a 3D-s grafikus chip-eket is. A Tornado3D sokak szerint az a software, amelyért érdemes Power Amigát venni még ma is!

Animáció lejátszók

Talán az egyik legjobb Amigás animációkészítő és konverter program a MainActor Broadcast – jelenleg PC-n is fejlesztés alatt áll hasonló névvel – amely számtalan kép és animáció formátumot képes összefűzni, illetve elemeire bontani. A konvertálás mellett megjelenítésre is képes, továbbá keyframe-ek definíciójára, időzítés készítésére, és hang-kép szinkronra.
A ma használatos MPEG filmek lejátszása elsősorban a PowerPC processzoros gépeken lehetséges, köszönhetően az igen számításigényes formátumnak, és a C-ben megírt kódnak. Egyetlen 68k-s lejátszó létezik, amely képes elfogadható sebességet produkálni, ez a RiVa, amelyet nemrégiben kezdtek fejleszteni – némi magyar részvétellel – és az assembly-ben írt kódnak köszönhetően egy 68040-es vagy 68060-as processzoron is lehetséges a 15-20 kép/másodperces sebesség. A PPC programok között több is le tud játszani MPEG-et illetve VideoCD-t, ilyenek az IsisPPC, az AMP, és a Frogger.
A kisebb számításigényű formátumok is lejátszhatók szinte kivétel nélkül a 68k-s processzorokon. A legnépszerűbb lejátszó a Thomas Krehbiel által készített Viewtek, amely az Amiga planar formátumú animációs formátumait (ANIM, ANIM5, ANIM7) tudja megjeleníteni. A Microsoft, és Apple operációs rendszereken előforduló AVI és MOV file-ok megjelenítését egy magyar software képes a legtökéletesebben elvégezni, ez Török – Phoenix – László MooVid-ja.
Létezik a UNIX platformon született XAnim-nak is Amigás portja, de ez – köszönhetően az IXEmul.library-nak – igen lassú, és nehézkesen kezelhető, összehasonlítva a natív Amigás programokkal.

Multimédia

A mára már szerencsésen elértéktelenedett fogalom sokkal inkább 1985-ben született, az Amiga 1000 piacra kerülésével, mint 1995-ben… Ez volt az első olyan személyi számítógép, amely képes volt akadozás mentesen lejátszani animációt és hangot egyszerre, a tévében megszokott minőségben. A játékok számára készült architektúrát hamar megkedvelték a software gyártók felismerve a hardware adta grafikai lehetőségeket, illetve a minimális processzoridőt használó hang és kép megjelenítést. Ebben az időben született például a Scala MultiMedia, amely azóta is párját ritkítja a multimédiás alkalmazások között. Ebben a programban egyesítették az Amiga hardware adta lehetőségeket, és a világos, egyszerűen kezelhető felhasználó felületet. A minimális hardware igénnyel párhuzamosan egy komplex, maximálisan konfigurálható videó-feliratozót, képújságkészítőt kapunk, amiben a számtalan módon variálható mozgású és típusú betűk, a szintén szabadon mozgatható képek, illetve az animációk valós időben egy script által leírt módon kerülnek megjelenítésre. Az Amigák igen jó minőségű PAL vagy NTSC kimenetét, illetve a Composite vagy RGB videojelet közvetlenül rá lehet kapcsolni a TV stúdió rendszerére, nem is beszélve az Overscan-ről, ami lehetővé teszi a szabványos képméreten kívüli megjelenítést, így a keret nélküli bemutatót is. A Scala-n kívül a Maxon is kiadott hasonló tudású software-t, sőt a Commodore Amiga is készített egy igen komoly programot AmigaVision néven.

Konverterek, képfeldolgozók

Ezen a fronton sincs szégyenkezésre oka az Amiga platformnak, mert tényleg kiváló programok születnek manapság is. A ma már történelminek nevezhető Art Department Professional volt az első igazi multifunkciós konverter és képfeldolgozó program. Mivel nem volt képes saját virtuális memória kezelésre, a megjelenésekor indokolatlanul nagy memóriaigényűnek számított. Vele párhuzamosan kezdték el fejleszteni a máig is fejlődő ImageFX-et, amely sebességében ugyan alul maradt az ADPro-hoz képest, de a háttértároló méretétől függően bármekkora képeket tudott kezelni, memóriamérettől függetlenül. Ezen utóbbiból most jelent meg a 4.0-ás verzió, amihez ugyan a PowerPC-s modulokat külön kell megvásárolni, de számtalan újítással, és igen korszerű felhasználói felülettel rendelkezik.
Szintén igen aktív fejlesztések eredményei a Haage & Partner Art Effect-je, a mostanság előkerült FxPaint, illetve a rendkívül atraktív Photogenics. A Free Amiga Project keretein belül készül a Linuxon már óriási népszerűségnek örvendő GIMP Amigás portja is, amely elkészültekor igen komoly vetélytársa lehet az előbb említett programoknak, már csak azért is, mert ez ingyenes lesz…

Összefoglalóként érdemes megemlíteni, hogy szinte az összes felsorolt program rendelkezik AREXX interface-szel, tehát a belső funkciói az összes alkalmazás által elérhetőek. Így nagyon egyszerűen készíthetők új effektek, illetve az AREXX script-ek segítségével batch rendszerben sok ezer file is feldolgozható felhasználói beavatkozás nélkül.

ifx.jpg

isis.jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *