CHIP – UAE

UAE – azaz a ‘Un*x Amiga Emulator’

A nyolcvanas évek legjobb személyi számítógépének még ma is sokan hódolnak világszerte. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az AMIGA emulátor használóinak száma jóval meghaladja az ‘igazi’ AMIGA-k tulajdonosainak számát. Egy átlagos UAE site napi nézettsége néhány ezer körül van, de a Lazarus (egy leginkább régi játékokat tároló szerver) ezt általában felülmúlja…

Hogy mire is használható egy emulátor?

Az emulátorok célja, hogy a meglévő hardware és software környezetünkben használhassunk más gépeken, illetve operációs rendszerek alatt futó programokat, alkalmazásokat. Egy ilyen emulátor mindennapos alkalmazását minden operációs rendszer tartalmazza, a Terminal program személyében. Ha egy komolyabb hardware-t, vagy software-környezetet szeretnénk emulálni, nagyon kell ismernünk mindkét rendszert.

Ez egy AMIGA emulátornál ez a legmesszebbmenőkig igaz! Ugyanis itt nem csak egy processzort, és egy BIOS-t kell emulálni, (mint egyszerűbb konzolgépeknél, vagy a ZX-Spectrum/C64 esetében) hanem egy rettenetesen profi, és összetett hardware-t, aminek egyetlen processzora bonyolultabb, mint az ez előtt emulált gépek bármelyike. Ráadásul ezeket a processzorokat össze is kell hangolni (időzíteni) hogy a futtatandó software (vagy éppen az operációs rendszer) megfelelően működhessen. Aki programozott már multitasking-os környezetben, az tudja, hogy még felhasználóként sem olyan egyszerű eligazodni az ‘események’, ‘prioritások’, vagy ‘szemaforok’ között.

De ez Bernd Schmidt-nek nem okozott gondot, leült UNIX-os konzolja elé, és egy-két évi kitartó munkával megalkotta az UAE alapját képező processzoremulációkat, és nekiláthatott – a portolható kód segítségével – a világ méretű fejlesztéshez. Jelenleg több mint 20 platformon működik lefordított UAE, köztük DOS, Windows, Windows95/NT, OS/2, AmigaOS, BeOS, Macintosh, stb., és majdnem 80 fejlesztő dolgozik rajta! A legaktívabbak a UNIX, az AmigaOS (PPC) és a 32-bites Windows verzió fejlesztői.

Az UAE forráskódja (source) szabadon terjeszthető, illetve módosítható. Ennek – és a platformfüggetlen, portolható kódnak – köszönhető, hogy szinte minden létező számítógéptípusra létrehozható az AMIGA emulátor, egy ANSI-C fordító segítségével.

Hardware követelmények

Az UAE futtatásához nagyon gyors processzorra van szükség! Talán ezért is van az, hogy csak az utóbbi egy-két évben terjedt csak el igazán a PC-s, és kisgépes világban. A UNIX gépek RISC processzorai már a fejlesztés kezdetekor is képesek voltak elfogadható sebességgel futtatni az emulátort, de a PC-k a Pentium előtti időkben nem igazán voltak erre alkalmasak. Egy 486-os processzoron az eredeti AMIGA 500 sebességének csak töredékét tudta prezentálni az emulátor, viszont a mai PentiumII-eseken akár ez eredeti gépnél jóval gyorsabb emuláció is lehetséges.
Talán ebből is kitűnik, hogy mennyire erőforrás igényes az UAE. Az AMIGA 500-as központi processzora egy Motorola 68000-es, 7 MHz-en, és a gép valós idejű (akadozásmentes!) emulálásához (a custom chip-ekkel együtt) legalább egy 200 MHz-es PentiumII szükséges! (A ma használatos AMIGA-k sebessége 30-600-szorosa egy alap AMIGA 500-asnak…)
Az processzorteljesítmény jelentős részét a custom chip-ek (hang, I/O, és kép-megjelenítő processzorok) emulálása viszi el. Természetesen ezek nélkül is lehetne emulátort írni, mert manapság az RTG (átirányított, hardware-független grafika, és hang) üzemmódok használatosak az eredeti AMIGA-kon is. Ezzel akár ötszörösére is növelhető a sebesség! Az első kezdeményezés a Picasso96 (egy ma használatos grafikus rendszer AMIGA-n, amely majdnem az összes grafikus kártyát támogatja, köztük az UAEGFX-et is) emuláció, ami lehetővé teszi a nagy felbontások és képernyő-módok használatát, kihagyva az eredeti grafikus CHIP-et. Ilyenkor az AmigaOS közvetlenül a PC grafikus kártyájának memóriájában dolgozik, illetve annak Blitter funkcióit használja.

Kickstart ROM

Az UAE elindításához szükségünk van egy Kickstart file-ra. A Kickstart az AmigaOS-nek ROM-ban elhelyezkedő része, hasonlóan a PC-k BIOS-ához. Ez a BIOS tartalmazza magát az operációs rendszert, illetve annak AutoConfig (ugyanaz mint a Plug’n’Play) részeit, hogy a gép bekapcsoláskor felismerhesse a hozzá csatlakoztatott hardware-t és azt használni is tudja. A Kickstart copyright-os, tehát nem szabadon terjeszthető! Németországban egy 3.1-es Kickstart chip ára több mint 100 német márka. Viszont a Cloanto által kiadott Amiga Forever CD-n megtalálható ez a file, és aki megveszi a CD-t, az jogszerűen használhatja az emulátort. A jogszerű használatra jelenleg nincs más alternatíva! A Kickstart-hoz hasonlóan a Workbench is jogvédelem alatt áll, és jelenleg a német AMIGA International cég tulajdonát képezi.
A Kickstart-ok verziószáma és mérete különböző lehet. Az 1.3-as (ennek a hossza 256 kByte) rendszer 1986-ban jelent meg, és a játékok egy része csak ezen hajlandó futni. A legújabb verzió a 3.1-es (512 kByte) ami egy nagyon jó operációs rendszert tartalmaz, és leginkább azoknak ajánlatos a használata, akik felhasználói programokat szeretnének futtatni az UAE segítségével.

Memória

Az emulált gép memóriáját is beállíthatjuk. Az AmigaOS alapvetően kétféle memóriát különböztet meg, az egyik a custom chip-ek által, osztottan használt memória (CHIP – ebben vannak a képernyők, hangok) a másik az úgynevezett FAST-RAM. A FAST-RAM sokkal gyorsabb, mint a CHIP-RAM, mert ezt csak az OS, a CPU és a buszon lévő kártyák használják, a társprocesszorok nem. A programok is itt futnak. Ezen két csoporton kívül létezik még ‘slow’, ‘Zorro’, illetve ’24-bit’ memória. Ezek a használt extra hardware-ektől függően létezhetnek…

Lemezkezelés

Sajnos az emulátor nem tudja kezelni az eredeti AMIGA lemezeket (a PC-s hardware felépítés miatt) így a software-eket ADF formátumban lehet transzferálni. Az ADF-file egy lemez tartalmát a 0-tól a 79-es track-ig tartalmazza, így egy fizikai floppy emulációjaként használható, akár boot-olható formában is. A másik megoldás a winchester, aminek több módja is lehet. A legegyszerűbb, ha mount-olunk OFS/FFS file-rendszerű AMIGA-s harddisk-et, és arról használjuk a programokat. Ezt sajnos csak OS/2, LINUX, és UNIX alatt tehetjük meg… Sokkal használhatóbb megoldás, ha hosszú file-neveket használni tudó operációs rendszerrel használjuk az emulátort (Win32, OS/2, etc.) és AMIGA-n másoljuk fel a pc-s operációs rendszer által olvasható winchesterre a file-okat.
Az UAE támogatja a hardfile-ok (hasonlóan az ADF file-okhoz, ez egy winchester-t emulál egy file-ban) használatát is, de ez a későbbiekben ez ‘nem tamogatottá’ fog válni…
Az emulátor képes egy megosztott könyvtárat AMIGA oldalról egy partíciónak látni, ami nagyon kényelmes megoldás adatcserére az operációs rendszerek között. Ehhez az opcióhoz hosszú file-neves file-rendszer ajánlott!

A WinUAE újdonsága

Az UAE egyik legjobban port-olt verziója a 32 bites Windows-okra készülő WinUAE. A 0.8.6-os verziótól kezdve elkezdték integrálni az emulátorba a bsdsocket.library-t is, ami lehetővé teszi, hogy a WindowsNT-n használatban lévő tcp/ip-s hálózatot AMIGA oldalról elérhesse a felhasználó. Tehát AMIGA-s WEB-Browser, IRC, FTP, vagy éppen Telnet programokat is használhatunk WindowsNT alatt! A WinUAE képes jelenleg a leggyorsabb grafika emulációra is, és ez a fejlesztői csoport tervezi a custom chip-nélküli, csak RTG-t használó emulátor elkészítését is.

Az UAE az Internet-en

Az Interneten számtalan ADF file-okat tartalmazó site van, több ezer játékot, demót tölthetünk le ilyen formátumban. A demók nagy része minden szerzői jog nélkül megtekinthető, illetve terjeszthető, de a játékok közül csak néhány!

A hivatalos UAE honlap: http://www.freiburg.linux.de/~uae

A WinUAE honlapja: http://www.uae.de
A DOS verzió honlapja: http://www.netrunner.com.br/dosuae
A Mac verzió honlapja: http://www.pratique.fr/~jblancha/
Az AMIGA PowerPC verzió: http://www.ph-cip.uni-koeln.de/~jakob/

A Lazarus archívum: http://prim1.aqcom.com/lazarus
UAE Discussion Board: http://www.netrunner.com.br/dosuae/uaeboard/index.html

Az UAE jövője

Az emulátor használóinak száma folyamatosan nő, köszönhetően az otthoni PC-k sebességnövekedésének, illetve a számítástechnika és az Internet egyre szélesedő felhasználói bázisának. Az ilyen emulátorok egyfajta emlékművek az elfeledettnek hitt számítógépeknek, vagy még inkább az arra írt software-ek készítőinek. Talán egyszer megvalósul egy olyan számítástechnika, ahol ezek az emulátorok egy nagy egészet alkotnak majd, így teljes mértékben kiszolgálják a számítástechnika szerelmeseit.

LouiSe 1998

winuae2.jpg

One thought on “CHIP – UAE”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *