Mi is az a PAYD?

A PAYD a Pay-As-You-Drive (a Norwich Union bejegyzett védjgye), azaz fizess annyit, amennyit mentél, egy megtett úttal arányos, elsősorban CASCO biztosításokra kialakított fizetési megoldás.

Lényege, hogy az adott járműben elhelyeznek egy eszközt, amely folyamatosan rögzíti a jármű mozgását, majd a waypoint-ok alapján kiszámolja a megtett utat. Ezen úthoz rendelhető kockázati szint, kialakíthatók zónák, meghatározhatók kritikus időpontok (gondoljunk a hajnali vezetésre) és természetesen kritikus területek is. A kilométerek és a kockázati paraméterek alapján kalkulálható egy olyan díj, amely talán a legigazságosabb mind közül, hiszen pont annyit fizetsz, mint amennyit mentél. Gondoljunk csak a telefonálásra, ott is másodperc alapú a számlázás – ami nem volt mindig így – és a díj attól függ merre mentél, azaz milyen körzetet, számot hívtál és perszer attól, hogy mennyi ideig…

Viszont a személyautók vezetői és tulajdonosai – ellentétben a tehergépjármű vezetőkkel, akiket menetlevél vezetésére köteleznek – nem igazán fognak örülni egy olyan megoldásnak, ami az ő közlekedésüket, szokásaikat, útvonalaikat rögzíti és ezekből az adatokból kimutatásokat tud készíteni (pl.: egyszerűen mérhető a sebesség, utólagosan is kiszabható bírság sebesség túllépés esetén, összevethető több útvonal, a találkozási pontokat keresve, stb.).

Szerencsére már vannak olyan rendszerek, amelyek anélkül végzik el a megtett út mérését, számítását és az adatok továbbítását, hogy magát az utat egy központi szerverre töltenék fel, tehát ha valami efféle akad az utunkba, figyeljünk oda rá, a Nagy Testvér figyel így is – elég ha a mobilodat bekapcsolva hagyod, tudják merre jársz.

Az biztos, hogy ez lesz a jövő, a pre-paid (előre fizetsz) megoldások helyett egy arányosabb, post-paid (utólag fizetsz) rendszerben fogunk fizetni az ilyen dolgokért. Legyen az útdíj – melyet az EU-n belül 2012-re mindenhol és minden jármű típusra egységesen érvényes megoldással át kell állítani egy interoperábilis, nagy valószínűséggel megtett út arányos megoldásra – vagy parkolás, mely a mostani pénzbedobós szörnyűséggel és az SMS-es tákolással most fog oviba menni a bölcsi után…

broadbit_payd.png

3 thoughts on “Mi is az a PAYD?”

  1. A leirasbol ez egy nagyon jo dolgnak tunik, en megis az ilyen uj picit vilagmegvalto projectektol mindig felek. (rossz neptunos, etr rendszer berogzodes). Igy mindig azt szoktam mondani, lassuk mittud, de engem csak akkor erdekel ha latom hogy mas x embernel ez mar frankon mukodik….

    :) UI: meg autom sincs :D

  2. Ha nincs autód, akkor tényleg fölösleges, mert nem fizetsz biztosítást, nem is parkolsz meg útdíjjal se fejnek meg direktben… :)

    Viszont sok embernek van.

    Mivel elég sokat foglalkozom mostanában PAYD-del, biztosítókkal is találkozom, biztos vagyok benne, hogy 2010-ben már mindegyiknek lesz ilyen a portfóliójában – mondjuk ebben többé-kevésbé ők is biztosak már… :)

    http://www.google.com/search?q=payd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *