CHIP – CyberVisionPPC és CyberStormPPC

A phase5 cég legutóbb november végére tette át a BVisionPPC grafikus kártyák megjelenését az AMIGA 1200 tulajdonosok számára… Ezért jelenleg csak ezen kártya nagyobb testvéréről, a CyberVisionPPC-ről, és a használatához szükséges multiprocesszoros turbókártyáról, a CyberStormPPC-től tudunk tapasztalatokat közölni.

Minden AMIGA típus rendelkezik egy olyan csatlakozóval, amelyre különféle, nagyon gyors elérésű eszközöket lehet illeszteni. Ezt a nagyobb gépeknél (A3000(T) és A4000(T)) CPU slot-nak hívják, a kisebbeknél (A500, A600, A1200) Expansion slot-nak. A ilyen csatlakozóval (és megfelelő architektúrával) rendelkező eszközöknek lehetőségük van a gép belső buszára csatlakozni, és akár a CPU-ját is lecserélni, vagy éppen egy saját buszrendszert illeszteni a géphez. A Blizzard és CyberStorm kártyák is ezzel a módszerrel bővítik ki a gépek előforrásait, legyen az új processzor (68020, 68030, 68040, 68060, PowerPC 603e, és PowePC 604e) vagy egy új grafikus kártya (BVisionPPC, CyberVisionPPC).

A tavaly (1997) megjelent CyberStormPPC, és az idén a boltokba került BlizzardPPC processzorkártyák megsokszorozták az AMIGA-k teljesítményét! A CyberStorm duál-processzoros sorozat a 68040 (25-40MHz) vagy 68060 (50MHz) mellett egy Motorola PowerPC CPU-t (604e (180-233MHz)) is tartalmaz. Mindkét processzor tudja használni a számítógép előforrásait (RAM, device-ok, I/O, stb.), méghozzá – a felhasználó számára úgy tűnik – egyszerre. Az egyidejűség azonban a legkényesebb része a kernel-nek, ugyanis a context switching (a 68k-s és a PPC-s task-ok között váltogat a rendszer vagy a kernel ütemezője) néha annyira lefékezi a PowerPC processzort, hogy bizonyos feladatokra nem is érdemes azt használni. Jó példa erre egy sok matematikai és file-műveletet használó program – például egy tömörítő – amelynek ugyan a számításokra használt ideje rettenetesen kicsi, de a file műveletek – amelyeket a 68k-s processzoron futó operációs rendszer végez – nagyon sok context váltást igényel, és ezzel lelassítja a programot. Persze megfelelő optimalizálással ez a probléma kiküszöbölhető…

Visszatérve a hardware-re, a CyberStorm kártyákra a vásárlónak kell a RAM-ot megvennie – ami sajnos csak SIMM modul lehet -, a 4 SIMM foglalatba összesen 128 MByte helyezhető. A rendszerben ennek a RAM-nak nagyobb prioritása lesz, mint a gépben lévő többi memóriának, így a programok először a gyors, 64 bites memóriát fogják használni, és csak ha az elfogy, akkor kerül sor a 32 bites alaplapi RAM használatára. A 64 bites sávszélesség úgy adódik, hogy a 32/36 bites SIMM modulokat kettesével kell behelyezni a slot-okba, és lehetőleg egyforma kapacitású RAM-okat ajánlatos használni.

A CyberStormPPC kártyák buszórajele 60 MHz. A PowerPC processzorra a tervezők nem tettek semmilyen külső CACHE-t (gyorsító-tárat), mert – a dokumentáció szerint – a RAM elérés olyan gyors, hogy nincs rá szükség… Ezt megkérdőjelezni látszik, hogy az összes gyors Macintosh turbókártya és gép használ a PPC-t gyorsító L2 cache-t…

A kártyán található egy nagyon gyors Ultra Wide SCSI kontroller is, amelyhez a kártya FLASH ROM-jában található software biztosítja a CD file-rendszerek használatát, illetve a CDROM-ról való boot-olást is. Az UWSCSI eszközök láncát mindenképpen egy aktív terminátorral kell lezárni! (sajnos ez utóbbi itthon alig-alig beszerezhető)

A CSPPC számítási sebessége a leggyorsabb Pentium processzorokkal hasonlítható csak össze, és ehhez természetesen még hozzá kell számítani – két processzorra optimalizált program esetében – a 68k oldali 68040/68060 szintén nem elhanyagolható sebességét.

A phase5 Permedia2-es grafikus kártyája (CyberVisionPPC) szintén a CSPPC-re dugható. A grafikus kártyán két csatlakozósor van, mert az Amiga 3000, és 4000 modellekben máshol helyezkedik el az alaplapon a CPU slot, így ugyanolyan helyzetben nem férne el a grafikus kártya a gépben. A Permedia2-es chip a CVPPC kártyákon 8 megabyte SGRAM-ot használ (ezek a RAM-ok foglalják el a kártya több mint felét). A 3D gyorsító akár 80 millió textúrázott 3D pixel-t, vagy 1 millió poligont képes megjeleníteni másodpercenként, és a 230 MHz-es Video-DAC-nak köszönhetően 1152×900-as felbontásban 24 bit-es színmélységnél 75 Hz-es képfrissítés lehetséges, illetve 1600x1200x16bit-nél 72 Hz. A 15 pólusú VGA csatlakozón kívül a kártya még rendelkezik egy “LCD-3D-Shutterglasses” illesztővel is (mindkettő VESA szabvány szerinti). A videokártyához mindenképpen ajánlatos modern monitort vásárolni, ami legalább a 64 kHz-es és 120 Hz-es maximális értékekkel rendelkezik, és a nagyobb felbontások kihasználásához egy 15″-es kép-átmérő is ‘alapkövetelmény’.

A CVPPC használatba helyezése során két rossz tapasztalatot szereztünk, először is, a monitorcsatlakozót tartó fém nagyon gyenge anyagból készült, így egy-két erőteljes ki/be dugás után el is deformálódott… A másik, hogy a Permedia2 chip nagyon melegszik, és a tervezők ugyan valószínűleg először szerettek volna hűtőt tenni rá (megvan a helye a nyákon) de az utolsó pillanatban lemaradhatott… Bár ez a túlmelegedés eddig nem okozott problémát, de ajánlatos egy 486-os cooler-t rápattintani a chip-re azok számára, akik akár hetekig is szokták folyamatos üzemben tartani gépüket!

Viszont a kártya jó tulajdonságai feledtetik ezt a két hiányosságot… A phase5-tól megszokott hardware minőséget kapjuk megint, a kép-minőség kiváló, a kártya csatlakoztatása gyerekjáték, az installációja szintén. A grafika sebesség elképesztő, néhány órai CVPPC-s AMIGA használat után feltűnően lassú volt a Compaq PC S3 Virge-es grafikája! Nagyon szembetűnő, hogy a színmélység és a felbontás növelésével a grafikai sebesség alig csökken. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kártya a phase5 saját buszrendszerét használja, és nem az eredeti ZorroIII-at terheli. Valós sebesség tesztnek a legkiválóbb a PowerPC-s Quake, amely az Aliens pályával még 800×600-ban is játszható! Hasonlóan megnyugtató eredményt hozott a Macintosh emulációs teszt, ahol 1024×768-as felbontásban 8 biten az emulátor (ShapeShifter v3.9) grafikailag 2-szer, 3-szor volt gyorsabb egy Quadra950-esnél…

Sajnos a kártyához adott software kimerül az RTG Workbench emulációban, vagyis semmiféle 3D-s eszközt vagy demót nem kapunk a gyártótól. Bár az ígéretek szerint az RTGmaster grafikus rendszer, a készülő FusionPPC Power Macintosh emulátor és várhatóan a Haage & Partner Warp3D-je is hamarosan támogatni fogja a Permedia chip-et. Jó hír viszont, hogy a PowerPC Linux AMIGA-s verziójában (APUS) már van CyberVisionPPC grafikus kártya driver.

Összegzésképpen egy CyberStormPPC-vel és CyberVisionPPC-vel felszerelt AMIGA igen kórszerű processzor/grafikai sebesség tekintetében, bár software ellátottságban még gyermekcipőben jár. De szerencsére a PowerPC kártyával felszerelt AMIGA-k száma folyamatosan nő, így a software-ek is hamarosan utol fogják érni a domináns hardware-t…

cstormppc.gif cvisionppc.gif

ppc.JPG

CHIP – REBOL/Core – The Language of the Free

Carl Sassenrath-nak – ő volt az egyik fejlesztője az Amiga multitaszk operációs rendszerének, és több hasonló kaliberű projektnek – már 20 éve motoszkált a fejében egy olyan programnyelv ötlete, amely egyszerűsége mellett képes minden olyan feladat megoldására, amelyet addig csak a sok tanulást és tapasztalatot igénylő nyelvekkel lehetett megvalósítani. Az ‘egyszerűség’ nem a nyelv alacsony szintjét jelenti, hanem a felhasználó számára biztosítja az egyszerű programkészítést, és a programozói gondolkodásmód helyett elegendő használatához a ‘hagyományos’ de logikus gondolkodás, és a programnyelv szerkezete ehhez igyekszik alkalmazkodni.

Carl álma csak most, 1998-ban valósult meg, mikor is jó néhány ‘rebellis’ programozóval megalkották a REBOL-t a dinamikus közlő nyelvet (dynamic messaging language) amelyet nagyon könnyű megtanulni és használni, akár mindenféle előzetes programozói ismeret nélkül is.

A ‘dynamic messaging’ ebben az esetben az a célt szolgálja, hogy a programnyelv egyfajta fordítóként működjön közre a felhasználó és a gép párbeszédében, méghozzá olyan módon, hogy ne okozzon gondot a teljesen különböző platformok adattípusainak, kommunikációs rendszereinek használata, ami ma igencsak megnehezíti a felhasználók dolgát. Több ilyen platformfüggetlen nyelv létezik (pld: Java) de a megvalósítás során sokszor elvész az igazi függetlenség… (lásd: Java & Microsoft)

A REBOL az adattípusaival képes az aktuális futtató rendszeren a rendszerhez hozzákapcsolni a használni kívánt file-okat, adatbázisokat. Jó példa erre egy FONT (betűtípus) használata. A betűtípusokat tartalmazó file-ok struktúrája, és tartalma Windows-ban, Linux-ban vagy AMIGA-n teljesen különböznek, létezik TrueType, és bitmap font is… Viszont egy REBOL alkalmazásban, programban az interpreter dolga, hogy áthidalja ezeket a különbségeket, és bármilyen környezetben hasonló output-ot jelenítsen meg.

A REBOL 100%-ban platform és hardware független, és ezt annak köszönheti elsősorban, hogy nem forrás szinten került kiadásra hanem majd minden élő – a futtatásához elég előforrással, illetve hálózati kapcsolattal rendelkező – operációs rendszerre lefordítva, közvetlenül futtatható formában. A forrás szintű publikáció általában magával vonja az egyes platformokon történő módosításokat, illetve portolási nehézségeket, ami sokakat elriaszthat a használatától. Az 1.0.2-es verzió Amiga 68k, FreeBSD, Linux (Red Hat, Debian, Slackware), Macintosh PPC, Solaris 2.6 SPARC, és Windows 95/98/NT rendszereken használható, de a folyamatban van még jó néhány operációs rendszer portja is: BeOS i386, BeOS PPC, HP UX, AIX, IRIX, OS/2, Psion, Macintosh 68k…

A REBOL-ba integrálták a fejlesztők az Internet-en való kommunikációt is, így a TCP/IP stack megléte alapkövetelmény. Ezen a felületen a REBOL programok a világ legegyszerűbb módján tudnak adatokat forgalmazni, legyen az FTP, HTTP, vagy éppen egy e-mail elküldése, levétele.

Egy példa az egyszerűségére: “write %rebolcom.html read http://www.rebol.com”

Ez a sor letölti a megadott URL-ről az alapértelmezett html file-t (index.html) és kimenti a lokális drive-ra ‘rebolcom.html’-ként. Egy FTP site-ról, vagy éppen egy mailbox-ból se sokkal bonyolultabb letölteni adatokat.

A REBOL-nak nincs saját editora, a programok bármilyen szöveg-szerkesztővel elkészíthetők, amely képes normál textfile-t menteni. A ‘felülete’ hasonló a régi BASIC vagy FORTH interpreterekéhez, az indítás után a begépelt parancsokat, értékadásokat megjegyzi, betölthetünk és indíthatunk programokat a REBOL prompt-ból. A több mint 200 előre definiált utasítással szinte bármilyen programozói feladat megoldható, kivéve az operációs rendszer függő dolgok. Ilyenek jelenleg a grafikával, GUI-val összefüggő programok, amelyeket a későbbiekben platform-függetlenül használhatnak a REBOL-ban programozók.

A függvények, vagy ‘szavak’ paramétereit szögletes zárójelek (“[“,”]”) közé kell tenni. Ezeket a szimbólumokat a C nyelvhez hasonlóan objektumok összekapcsolására is használhatjuk, például egy függvény definíciójában. Az egyes szavak és értékek elválasztását a szóköz (space) karakter végzi, nincs szükség más elválasztó karakterek használatára.

Adattípusok (datatypes)

A REBOL felismeri a string-ekben tárolt adatokat a típusuk alapján (datatype), és annak megfelelően használja, és éri el azokat. Az előző példában a ‘http://’ szövegrészből megtudta az interpreter, hogy ez egy URL, és a meglévő TCP/IP kapcsolatot használva érje el azt. A datatype-okban a következő típusok vannak definiálva:

integer (0, 1234, -1234)
decimal (3.1415, +1.23E4)
time (1:22, 21:56:00)
date (30-jan-1998, 1998-10-29)
money ($1234.56, US$12.49)
string (“hello world”)
binary (#{3A1852})
email (info@rebol.com)
file (%memo.txt, %C:/DOS/FDISK.COM)
url (http://www.rebol.com)
issue (#707-464-8000)
tuple (1.2.0, 199.4.80.1)
logic (true, false, on, off)

REBOL szavak (words)

A REBOL programok (script-ek) hasonlóan a többi programozási nyelvhez, tartalmaznak utasításokat, szimbólumokat, értékadásokat, stb. Viszont ezen ‘szavak’ használata sokkal egyszerűbb, mint más nyelvekben. A datatype rendszernek köszönhetően a szimbólumok típusa automatikusan olyan lesz, mint a neki adott érték típusa. Tehát ugyanolyan módon kell definiálni egy string-et (város: “Budapest”), mint egy függvényt (program: [if age > 32 [print város]]). A REBOL szavaiban nem különbözteti meg a kis és nagy betűket, tehát a “város:”-ra hivatkozhatunk “Város:”-ként is. Sőt, az ékezetes betűk használata is támogatott (Város: = VÁROS: = varos:), de az ékezetes, és ékezet nélküli szó ugyanazt jelenti az interpreter számára. Lehetőség van a REBOL nyelvi lokalizálására is, vagyis az utasításoknak egy ALIAS-t definiálva akár magyarul is készíthetünk programokat. (alias ‘print “kiír”)

REBOL sorozatok/tömbök (series)

A sorozatok – vagy más néven tömbök – definíciója ugyanúgy történik, mint az egyes változóké, a különbség csak annyi, hogy több értéket adunk meg. Nem kell előre definiálnunk a tömb méretét és típusait sem… Ezt mind elvégzi az interpreter a az értékadás, illetve a módosítás folyamán.

színek: [“piros” “zöld” “kék” “sárga” “narancs”]

A definíció után a tömb elemeire többféle módon hivatkozhatunk.
Ki irathajuk az összes elemet (print színek), egy fix pozíciójú elemet (print pick színek 3), első/utolsó elemet (print first/last színek 3), következő elemet (print next színek), …

A tömbökben az egyes elemeket a pozíciójuknak megfelelően érhetjük el. Lehet keresni is az elemek között (find) illetve kijelölni az elemeket (select). Természetesen ezeken kívül még jó néhány, tömbökre vonatkozó parancs létezik; (change, insert, remove, clear, …)

REBOL ciklusok

Minden programnyelv rendelkezik ciklusvezérlő utasításokkal, amelyek biztosítják a feltételes, vagy éppen feltétel nélküli többszöri végrehajtását egyes programrészleteknek. A legegyszerűbb a ‘loop’ utasítás, amely az utána írt numerikus értéknek megfelelően hajtja végre többször a programrészt. A ‘repeat’ egy kicsit kibővített ‘loop’, annyiban, hogy az utána írt változó értéke mindig a már lefutott ciklusok számát tartalmazza. A ‘for’ – hasonlóan a BASIC és C for-jához – rendelkezik kezdő- és vég- értékekkel, továbbá nem csak 1-el lehet növelni/csökkenteni a ciklusszámlálót, hanem bármennyivel, és ez a ciklusfajta is elérhetővé teszi a ciklusszámláló értékét.

“for count 0 50 10 [print count]” – kiírja 0-tól 50-ig a számokat tízesével.

Az ‘until’ egy nagyon érdekes megvalósításával találkozhatunk a REBOL-ban, a ciklus addig fog futni, amíg a ciklusba tett programrészlet utolsó sora TRUE értéket nem kap, vagyis a ciklus ellenőrző része a cikluson belül kap helyet.

A ciklusokból (értéktől és állapottól függetlenül) való kilépésre a ‘break’ parancs használható.

A make parancs

A ‘make’ parancs képes feldolgozni az átadott tömb tartalmát, majd a megadott adattípusnak megfelelő formára hozni.

when: make date! [30 9 1998]
print when
30/Sep/1998

Ebben az esetben a 30, a 9, és az 1998 decimális értékekből a ‘make’ létrehozta a ‘date!’ datatype-nak megfelelő dátumot.

http://rebol.com

rebol-a.gif

CHIP – UAE

UAE – azaz a ‘Un*x Amiga Emulator’

A nyolcvanas évek legjobb személyi számítógépének még ma is sokan hódolnak világszerte. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az AMIGA emulátor használóinak száma jóval meghaladja az ‘igazi’ AMIGA-k tulajdonosainak számát. Egy átlagos UAE site napi nézettsége néhány ezer körül van, de a Lazarus (egy leginkább régi játékokat tároló szerver) ezt általában felülmúlja…

Hogy mire is használható egy emulátor?

Az emulátorok célja, hogy a meglévő hardware és software környezetünkben használhassunk más gépeken, illetve operációs rendszerek alatt futó programokat, alkalmazásokat. Egy ilyen emulátor mindennapos alkalmazását minden operációs rendszer tartalmazza, a Terminal program személyében. Ha egy komolyabb hardware-t, vagy software-környezetet szeretnénk emulálni, nagyon kell ismernünk mindkét rendszert.

Ez egy AMIGA emulátornál ez a legmesszebbmenőkig igaz! Ugyanis itt nem csak egy processzort, és egy BIOS-t kell emulálni, (mint egyszerűbb konzolgépeknél, vagy a ZX-Spectrum/C64 esetében) hanem egy rettenetesen profi, és összetett hardware-t, aminek egyetlen processzora bonyolultabb, mint az ez előtt emulált gépek bármelyike. Ráadásul ezeket a processzorokat össze is kell hangolni (időzíteni) hogy a futtatandó software (vagy éppen az operációs rendszer) megfelelően működhessen. Aki programozott már multitasking-os környezetben, az tudja, hogy még felhasználóként sem olyan egyszerű eligazodni az ‘események’, ‘prioritások’, vagy ‘szemaforok’ között.

De ez Bernd Schmidt-nek nem okozott gondot, leült UNIX-os konzolja elé, és egy-két évi kitartó munkával megalkotta az UAE alapját képező processzoremulációkat, és nekiláthatott – a portolható kód segítségével – a világ méretű fejlesztéshez. Jelenleg több mint 20 platformon működik lefordított UAE, köztük DOS, Windows, Windows95/NT, OS/2, AmigaOS, BeOS, Macintosh, stb., és majdnem 80 fejlesztő dolgozik rajta! A legaktívabbak a UNIX, az AmigaOS (PPC) és a 32-bites Windows verzió fejlesztői.

Az UAE forráskódja (source) szabadon terjeszthető, illetve módosítható. Ennek – és a platformfüggetlen, portolható kódnak – köszönhető, hogy szinte minden létező számítógéptípusra létrehozható az AMIGA emulátor, egy ANSI-C fordító segítségével.

Hardware követelmények

Az UAE futtatásához nagyon gyors processzorra van szükség! Talán ezért is van az, hogy csak az utóbbi egy-két évben terjedt csak el igazán a PC-s, és kisgépes világban. A UNIX gépek RISC processzorai már a fejlesztés kezdetekor is képesek voltak elfogadható sebességgel futtatni az emulátort, de a PC-k a Pentium előtti időkben nem igazán voltak erre alkalmasak. Egy 486-os processzoron az eredeti AMIGA 500 sebességének csak töredékét tudta prezentálni az emulátor, viszont a mai PentiumII-eseken akár ez eredeti gépnél jóval gyorsabb emuláció is lehetséges.
Talán ebből is kitűnik, hogy mennyire erőforrás igényes az UAE. Az AMIGA 500-as központi processzora egy Motorola 68000-es, 7 MHz-en, és a gép valós idejű (akadozásmentes!) emulálásához (a custom chip-ekkel együtt) legalább egy 200 MHz-es PentiumII szükséges! (A ma használatos AMIGA-k sebessége 30-600-szorosa egy alap AMIGA 500-asnak…)
Az processzorteljesítmény jelentős részét a custom chip-ek (hang, I/O, és kép-megjelenítő processzorok) emulálása viszi el. Természetesen ezek nélkül is lehetne emulátort írni, mert manapság az RTG (átirányított, hardware-független grafika, és hang) üzemmódok használatosak az eredeti AMIGA-kon is. Ezzel akár ötszörösére is növelhető a sebesség! Az első kezdeményezés a Picasso96 (egy ma használatos grafikus rendszer AMIGA-n, amely majdnem az összes grafikus kártyát támogatja, köztük az UAEGFX-et is) emuláció, ami lehetővé teszi a nagy felbontások és képernyő-módok használatát, kihagyva az eredeti grafikus CHIP-et. Ilyenkor az AmigaOS közvetlenül a PC grafikus kártyájának memóriájában dolgozik, illetve annak Blitter funkcióit használja.

Kickstart ROM

Az UAE elindításához szükségünk van egy Kickstart file-ra. A Kickstart az AmigaOS-nek ROM-ban elhelyezkedő része, hasonlóan a PC-k BIOS-ához. Ez a BIOS tartalmazza magát az operációs rendszert, illetve annak AutoConfig (ugyanaz mint a Plug’n’Play) részeit, hogy a gép bekapcsoláskor felismerhesse a hozzá csatlakoztatott hardware-t és azt használni is tudja. A Kickstart copyright-os, tehát nem szabadon terjeszthető! Németországban egy 3.1-es Kickstart chip ára több mint 100 német márka. Viszont a Cloanto által kiadott Amiga Forever CD-n megtalálható ez a file, és aki megveszi a CD-t, az jogszerűen használhatja az emulátort. A jogszerű használatra jelenleg nincs más alternatíva! A Kickstart-hoz hasonlóan a Workbench is jogvédelem alatt áll, és jelenleg a német AMIGA International cég tulajdonát képezi.
A Kickstart-ok verziószáma és mérete különböző lehet. Az 1.3-as (ennek a hossza 256 kByte) rendszer 1986-ban jelent meg, és a játékok egy része csak ezen hajlandó futni. A legújabb verzió a 3.1-es (512 kByte) ami egy nagyon jó operációs rendszert tartalmaz, és leginkább azoknak ajánlatos a használata, akik felhasználói programokat szeretnének futtatni az UAE segítségével.

Memória

Az emulált gép memóriáját is beállíthatjuk. Az AmigaOS alapvetően kétféle memóriát különböztet meg, az egyik a custom chip-ek által, osztottan használt memória (CHIP – ebben vannak a képernyők, hangok) a másik az úgynevezett FAST-RAM. A FAST-RAM sokkal gyorsabb, mint a CHIP-RAM, mert ezt csak az OS, a CPU és a buszon lévő kártyák használják, a társprocesszorok nem. A programok is itt futnak. Ezen két csoporton kívül létezik még ‘slow’, ‘Zorro’, illetve ’24-bit’ memória. Ezek a használt extra hardware-ektől függően létezhetnek…

Lemezkezelés

Sajnos az emulátor nem tudja kezelni az eredeti AMIGA lemezeket (a PC-s hardware felépítés miatt) így a software-eket ADF formátumban lehet transzferálni. Az ADF-file egy lemez tartalmát a 0-tól a 79-es track-ig tartalmazza, így egy fizikai floppy emulációjaként használható, akár boot-olható formában is. A másik megoldás a winchester, aminek több módja is lehet. A legegyszerűbb, ha mount-olunk OFS/FFS file-rendszerű AMIGA-s harddisk-et, és arról használjuk a programokat. Ezt sajnos csak OS/2, LINUX, és UNIX alatt tehetjük meg… Sokkal használhatóbb megoldás, ha hosszú file-neveket használni tudó operációs rendszerrel használjuk az emulátort (Win32, OS/2, etc.) és AMIGA-n másoljuk fel a pc-s operációs rendszer által olvasható winchesterre a file-okat.
Az UAE támogatja a hardfile-ok (hasonlóan az ADF file-okhoz, ez egy winchester-t emulál egy file-ban) használatát is, de ez a későbbiekben ez ‘nem tamogatottá’ fog válni…
Az emulátor képes egy megosztott könyvtárat AMIGA oldalról egy partíciónak látni, ami nagyon kényelmes megoldás adatcserére az operációs rendszerek között. Ehhez az opcióhoz hosszú file-neves file-rendszer ajánlott!

A WinUAE újdonsága

Az UAE egyik legjobban port-olt verziója a 32 bites Windows-okra készülő WinUAE. A 0.8.6-os verziótól kezdve elkezdték integrálni az emulátorba a bsdsocket.library-t is, ami lehetővé teszi, hogy a WindowsNT-n használatban lévő tcp/ip-s hálózatot AMIGA oldalról elérhesse a felhasználó. Tehát AMIGA-s WEB-Browser, IRC, FTP, vagy éppen Telnet programokat is használhatunk WindowsNT alatt! A WinUAE képes jelenleg a leggyorsabb grafika emulációra is, és ez a fejlesztői csoport tervezi a custom chip-nélküli, csak RTG-t használó emulátor elkészítését is.

Az UAE az Internet-en

Az Interneten számtalan ADF file-okat tartalmazó site van, több ezer játékot, demót tölthetünk le ilyen formátumban. A demók nagy része minden szerzői jog nélkül megtekinthető, illetve terjeszthető, de a játékok közül csak néhány!

A hivatalos UAE honlap: http://www.freiburg.linux.de/~uae

A WinUAE honlapja: http://www.uae.de
A DOS verzió honlapja: http://www.netrunner.com.br/dosuae
A Mac verzió honlapja: http://www.pratique.fr/~jblancha/
Az AMIGA PowerPC verzió: http://www.ph-cip.uni-koeln.de/~jakob/

A Lazarus archívum: http://prim1.aqcom.com/lazarus
UAE Discussion Board: http://www.netrunner.com.br/dosuae/uaeboard/index.html

Az UAE jövője

Az emulátor használóinak száma folyamatosan nő, köszönhetően az otthoni PC-k sebességnövekedésének, illetve a számítástechnika és az Internet egyre szélesedő felhasználói bázisának. Az ilyen emulátorok egyfajta emlékművek az elfeledettnek hitt számítógépeknek, vagy még inkább az arra írt software-ek készítőinek. Talán egyszer megvalósul egy olyan számítástechnika, ahol ezek az emulátorok egy nagy egészet alkotnak majd, így teljes mértékben kiszolgálják a számítástechnika szerelmeseit.

LouiSe 1998

winuae2.jpg

CHIP – PowerPC-s játékok AMIGA-ra

Mikor a PC-s világban megjelentek a 3D-s texture-mapped játékok, az AMIGA-soknak egyre inkább meg kellett tanulni, hogy a 68k-s processzorok teljesítménye már nem elég az új generációs, rengeteg számítást igénylő médiacsodákhoz. Az ID Software remekei, a Wolfenstein-től a Quake sorozatig egyre jobb minőségű, és egyre valósághűbb világot teremtettek a játékosok monitoraira.

Viszont, a PowerPC-s kártyák tavalyi megjelenése óta már bármelyik, erős gépet igénylő 3D-s játék igényeit ki tudják elégíteni a gépek. Az első villámgyors 3D-s játék AMIGA-ra a DOOM volt, amely még tavaly (1997) Karácsony előtt megjelent, néhány nappal a forrás kibocsájtása után. Ebből létezik PowerPC és 68k verzió is, olyan bővítésekkel az eredeti programhoz képest, mint repülés, fel/le tekintés, stb. A DOOM-hoz – jobban megnézve a programozók optimalizált verzióit – nem is szükséges igazán PowerPC processzor, egy gyors 68040-esen tökéletesen játszható.

Ugyanez nem mondható el viszont a Descent-ről, és a Quake-ről. A Descent 68k-s verziói csak 66 MHz-es 68060-as processzoron futnak akadás mentesen, de a PowerPC verzió, a leglassabb processzoron is biztosítja a 25-30 kép/másodperces sebességet.

A Quake – mint köztudott – a legkevésbé sem a gyenge processzorokra lett teremtve… Így a Clickboom cég által kiadott hivatalos AmigaQuake 68k-s verziója a leggyorsabb (68k-s) AMIGA-n is csak 7-10 kép/másodperc sebességet képes produkálni, ami ehhez a játékfajtához – a valóságérzet megteremtéséhez – nagyon kevés. (A Clickboom cég, valami érthetetlen ok miatt először a Myst-hez készíti el a PPC-s kódot, és csak az után fognak hozzá a Quake-hez…) Létezik a Quake-nek egy (még) nemhivatalos verziója is – amely PPC processzoron fut – amely szerencsére kihasználja a Motorola RISC processzorok erejét, így (processzor sebességtől, és típustól függően) 17-70 képet tud egy másodperc alatt kirakni a képernyőre. A magasabb értéket a phase5 cég új, CyberVisionPPC grafikus kártyájával mértük.

Még idén meg fog jelenni a Genetic Species (Marble Eyes) című szintén 3D-s játék PPC-s verziója, ami az ígéretek szerint minimum 5-10 szeres gyorsulást fog jelenteni (bár a jelenlegi, 68k-s verzió is teljesen játszható 68040/68060-as processzorokon) a mostani sebességhez képest. Valószínűleg ez a sebességnövekedés elsősorban a nagyobb felbontású képernyő-módok használatakor lesz érezhető.

A Titan Computer is készül a gyors gépek piacára, a Claws of the Devil lesz az első Tomb Raider szerű játék AMIGA-ra.

ppcgames.JPG

CHIP – Visszatér az AMIGA!

Bizonyára sokan emlékeznek még az AMIGA-ra! Ez a számítógéptípus a nyolcvanas évek közepén/végén az ATARI és az Apple modelljeivel együtt uralta a személyi számítógépek piacának jelentős részét.

Az ATARI a zenében, az Apple Macintosh az irodai munkában, míg az AMIGA a játékpiacon, és a grafikai alkalmazások (2D, 3D, animáció). A három géptípus három teljesen különböző platformot, és feeling-et képviselt, így a felhasználói bázisa is jelentősen fragmentált volt. Az ATARI gépeket elsősorban zenészek, az Apple gépeket ‘amerikai’ emberek (gondoljunk csak az egygombos egérre, és a MacOS-re) míg az AMIGA-kat az igazán kreatív srácok vették kezelésbe. Az akkoriban igen színvonalas C64 szene szinte teljes mértékben átköltözött AMIGA-ra, a híres filmstúdiók (pld.: Disney, MGM, etc.), rendezők (pld.: Spielberg), és néhány extra hely (NASA) szintén ezt a platformot választották.

Vajon miért?

Mert az AMIGA hardware-e és operációs rendszere megjelenésekor legalább 10 évvel (1985-ben került a piacra az Amiga 500) megelőzte a korát, és a hozzáértők számára ez olyan lehetett, mintha ma egy 128 processzoros, 3D-s kezelői felülettel, és hipermultitaszkos operációs rendszerrel ellátott számítógépet lehetne megvásárolni egy vacak pc áráért! (Ja, és annak idején még egy kicsit nehezebb volt átvágni a “számítástechnikához értő” embereket, mint manapság… Egy jó hangos reklámkampány végeredményeként extázisban rohan a nép az éjféli boltnyitásra…)

Már a legelső AMIGA típusok is többprocesszoros architektúrával rendelkeztek, egy Blitter-rel (amit pár éve ‘Windows-gyorsító’ szöveggel alkalmaztak pc-kben is), egy 4 csatornás digitális hangprocesszorral, és természetesen (bocs, akkoriban ez egyáltalán nem volt természetes!) multitasking operációs rendszerrel! Az olyan ‘extra’ dolog, amit 1995 óta ‘plug and play’ néven ismer a világ 1985-ben már ‘autoconfig’ néven védjegy alá vonta a Commodore, és az AmigaOS-nek/hardware-nek azóta is szerves része (és ez, a pnp-jel ellentétben működik is…)!

Az AMIGA tündöklése kb. 1990-ig tartott, mégpedig azért, mert a Commodore néhány üzleti melléfogás után a fejlesztésben is igen rossz irányba indult el, így a konkurens IBM/Intel/Microsoft nevekkel fémjelzett platform szinte minden tekintetben egyeduralkodóvá vált. Pedig, ha a Commodore fejlesztői által elképzelt, és megalkotott hardware időben megjelenik, ma bizonyára egy kicsit másként nézne ki az AMIGA – és a világ számítógépes piacának – helyzete. De így alakult, ezen kár bánkódni…

A 90-es évek eleje/közepe óta az AMIGA egy elég érdekes ‘halott’… Mert az a kb. 2.000.000 felhasználó (akik aktívan használják a gépüket) kialakított egy olyan ‘community’-t ami azóta is párját ritkítja! Az AMIGA egy olyan számítógép, amely architektúráját tekintve még ma is igen jónak mondható, viszont nem rendelkezik semmiféle fejlesztéssel, nincsenek ‘nagy’ cégek akik igazán sok pénzből igazán nagy software-eket írnának, az anyacég (Amiga International) az operációs rendszer licensz-jogainak eladásán kívül semmire nem képes! Ennek teljesen ellentmondani látszik a valóság, amely szerint a világ LEGNAGYOBB rendezett software archívuma az AmiNet (egy olyan Internet-es mirror site-rendszer, ahol kizárólag AMIGA-s software-ek vannak – http://www.uni-paderborn.de/aminet/) amely kb. másfél havonta megjelenteti a legújabb 640 megabyte-nyi (tömörítve természetesen) software-t CD-n, 1997 végén megjelentek az első multi-processzoros (68k+PowerPC) bővítőkártyák, és létezik már 3Dfx szerű (Permedia2 chip-pel!) videokártya is!

Ez az úgynevezett PowerUP project, amit a phase5 nevű német cég indított útjára néhány évvel ezelőtt. Erről a cégről azt érdemes tudni, hogy elképesztő technikai megoldásokkal, – és a vásárlók legnagyobb örömére – szinte kifogástalan minőségű (a pc-s világban elképzelhetetlenül megbízható) kártyákat készít. Ráadásul a minőség/teljesítmény/ár viszony egy nyugati fizetésű AMIGA tulajdonosnak előnyösebbnek tűnhet, mint ha egy pc-t, vagy egy Macintosh-t vásárol.

A PowerUP project első lépése a multiprocesszoros kártya (BlizzardPPC, és CyberStormPPC) megjelenése volt a múlt év végén. A második állomás a nyár elején kibocsátott CyberVisionPPC, és az ősszel piacra kerülő BVisionPPC grafikus kártyák megjelenése. Ezen grafikus kártyák közvetlenül a processzorkártya saját buszára csatlakoznak, ami lehetővé teszi a jelenleg csúcsnak számító 100MHz-es buszsebességnek akár a két, háromszorosát is! A grafikus kártyákban a 3D Labs cég PermediaII-es chip-je, és egy ehhez illő RAMDAC található. A minimális kiépítés 4MB grafikus memória, de a CyberVisionPPC-ket 8MB RAM alatt nem gyártják. A phase5 PowerUP project-je jelenti a legvalósabb AMIGA-s fejlesztést manapság.

Ha hihetünk a hivatalos bejelentésnek, az Amiga Inc., és a Gateway2000 (a mostani tulajdonos!) még idén meg fog jelentetni egy Intel alapú ‘fejlesztői kit-et’ amin az új operációs rendszer (1998: v4.5, 1999: v5.0) és a hozzá tartozó kiegészítő software-ek készülnek majd el. Az új AmigaOS kernel-e a BeOS-hez hasonló rendszert fogja alkalmazni, grafikus felülete – a nemhivatalos hírek szerint – teljesen 3D-ben engedi pakolni az ikonokat… (ellentétben a mai operációs rendszerek grafikus felületével!) A megrögzött AMIGA tulajdonosokat megnyugtatandó, a Gateway2000-nél hivatalosan is bejelentették, hogy CSAK a developer-kit lesz Intel alapú, az új AMIGA NEM! Egy jelenleg még igen nagy titokban tartott ‘szuperprocesszor’ fogja az ùj gép szívét dobogtatni, és ellátni az olyan apró feladatokat, mint a 3D grafika, DSP, DVD, modem, ethernet, stb. (Itt szóba került az AltiVec technológiára épülő G4-es processzor is amelyet a Motorola fog hamarosan piacra dobni!)

Az AMIGA hazai helyzete már közel sem olyan rózsás… Létezik ugyan két rendszeresen megjelenő papír újság (az AMIGAonly – http://AMIGAonly.ahol.com, és az AmigaRulez!) és néhány lemezújság, de a magyarországi AMIGA-s piac elenyészően kicsi a pécéshez képest. Néhány száz igazi megszállott, és még talán egy-két ezer ‘hétvégi amigás’ alkotja a hazai community-t. Noha a kábeltévék jelentős része még mindig AMIGA-val dolgozik, és néhány játékkonzolt gyártó/összeszerelő cégecske is előszeretettel épít ilyen gépeket a nagy dobozba, egyetlen software-rel, vagy hardware-rel kereskedő cégnek sem nyújthat megélhetést ez a platform Magyarországon. Azért két cég létezik, ahol a tulajdonosok folyamatosan biztosítják a honi community-nek az utánpótlást…

Léteznek AMIGA klubok is Magyarországon, és időnként megrendezésre kerül egy-egy ‘pc-free’ számítógépes party is (AMIGAnica HUNgarica).

Végezetül egy szubjektív vélemény. Az aktív AMIGA tulajdonosok jelentős része nem azért vált fanatikussá, mert csak az AMIGA-t ismeri, hanem azért mert ismeri a ‘másik’ oldalt! Nagyon sokan rendszergazdák pc-s, Mac rendszereken, Novell, Microsoft mérnökök, UNIX guruk, vagy éppen befolyásos tisztviselők. A közös bennük, hogy szükségük van egy ALTERNATÍVÁRA, mert látják a mindennapi munkájukban a jelen számítástechnikáját. Vagyis inkább a világot egyre inkább hatalmába kerítő egységesítést (más szóval monopolizációt) és otthon nem kérnek ebből. Otthon nyugalomra, önzetlenségre, megbízhatóságra vágyik az ember, és ha már a számítástechnika rabszolgájává vált, szeretné élete (gépi) párját is ilyennek tudni.

És az AMIGA képes ezt nyújtani… Nekünk biztosan…

LouiSe

ao-workbench.JPG

AMIGAnica HUNgarica #2

AMIGAonly – fuCk-Ya – Crimson Jihad – PoWeR Team – Coma AMIGAnica HUNgarica #2

“This will end your Windows session, again!”

card_small1.jpg

Ismét megrendezzük a tavalyi év egyik legjobb scene party-jánakkikiáltott ‘nica-t! A hely ugyanaz, bár egy kicsit ‘megnagyobbítjuk’, azért hogy még több asztal, és így még több gép elférjen. A szervezők létszáma a tavalyihoz képest jelentősen megnőtt, így remélhetőleg sokkal zökkenőmentesebben fognak menni az események… (Minden egyes compo-ra 2-2 szervező embert állítunk rá!) A belépő jegyekhez ismét csak elővételben lehet hozzájutni, mindenki névre szóló bilétát kap, amivel a party ideje alatt igazolja, hogy nem bliccelve jutott be.A bejáratnál meg fogjuk nézni mindenkinek a belépőjét, nem úgy mint tavaly!Jó hír, hogy most már 400 darab jegy áll a bejutni vágyók rendelkezésére, így remélhetőleg senkinek sem kell azt mondanunk, hogy a jegyek elfogytak… Persze azért ajánlatos minél hamarabb megszerezni a jegyet, nehogy az a 400 is kevésnek bizonyuljon. Szerencsére a party-nak nagyon jó visszhangja volt az egész magyar scene-en (kivéve a múltkori invitációt… lásd: FreeStyle #9) így várható, hogy az AMIGA, és C64 tulajokon kívül most jónéhány pc tulaj is meg fog jelenni…No nem kell megijedni, nem a lamer-gamer kategória oszlopos, Quake-mániás tagjaira kell számítani, hanem néhány olyan dude-ra, akivel szívesen elbeszélget az ember… (a ‘nica #1-en is volt jónéhány pc tulaj, és ők is jól érezték magukat ám! lásd.: FreeStyle #10) A belépő ára egy kicsit feljebb kúszott a tavalyihoz képes, de ezt nem azzal magyarázzuk, hogy felmentek a bérleti árak (stb), hanem azzal, hogy igyekszünk megteremteni annak a lehetőségét, hogy legalább 8-10 gépen (soros porton!) lehessen egyszerre Internetezni. Ha mégsem tudjuk ezt megvalósítani, akkor az erre szánt összeget ki fogjuk osztani a versenyek helyezettjei között! Az egyetlen kikötés a részvétellel kapcsolatban ugyanaz mint tavaly: nem szabad pc-t behozni. (és vigyázni kell a pc-nek látszó tárgyakkal is! ;)) Szerencsére a ‘nica #1 arról is híressé vált, hogy nem történt lopás (ami sajnos manapság a party-k nagyon rossz velejárója), és ezt a tendenciát most is tartani fogjuk! A mennybéliek oltalmazzák azt, akit valamilyen csúnya-rossz cselekményen kapunk! Eltelik ugyanis jónéhány pofonos perc, míg odaérnek a rendőr bácsik, hogy bespájzolják a tettest… A party ideje alatt ismét működni fog a büfé, de csöndes alvóhelyet sajnos nem tudunk garantálni… (Bár 24 órát szerintem mindenki kibír alvás nélkül)Lesz szép nagy projector, a Crimson Jihad és persze az elmaradhatatlan telefonfülke+papírdobozos fogja a megfelelő hangerőt megteremteni.

Versenyek:

– demo (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…) nincs minimális, illetve maximális méret, viszont ha a mienkre nem fér el, a saját adathordozódról, illetve gépeddel fogjuk elindítani

– PPC demo (AMIGA-PPC/Mac-PPC) ennek a versenynek lesz egy különdíja! AMIGA compo-gép: A1200/68040/603e/AGA, vagy A3000/68040/604e/Picasso96/CGFX

– 64k intro (AMIGA/AMIGA-PPC/C64/Spectrum/Mac…) maximális hossz: 65536 byte…

– 4k intro (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…) maximális hossz: 4096 byte

– 1k intro (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…) maximális hossz: 1024 byte

– zene (DIGIBOOSTER, PROTRACKER, XM, etc.) minden ‘tracker’ zene együtt indul, de a C64 SID-ek külön…

– kézi grafika a C64 képek külön lesznek…

– 24 bit grafika minden ami nem ray-trace, és nem kézi grafika

– ray-trace az animációk, és a képek együtt indulnak!

– Slamtilt flipper verseny! szombat déltől folyamatosan mennek a selejtezők! fődíj egy EREDETI Slamtilt!

– wild/video demo a videón beadott, illetve gépen lejátszandó animációk, és a máshova nem sorolható release-ek gyűjtőhelye

– group logo ami a neve…

– Workbench-grab ami a neve…

– PPC speed-code! van egy adott feladat, ezt ANSI C-ben, adott idő alatt meg kell írni, és akié a leggyorsabb kód, az nyer… a kódot SAS/C PPC-vel generáljuk, és egy 604e/200-on fog futni. különdíj is várható!

– … Nem fogunk rendezni DOOM versenyt, noha várható, hogy jónéhány képernyőn látjuk majd eme remeket gyilkolászni… Mindenkit megkérek, hogy azért ne degradáljuk le a party színvonálát 24-órás dúmkatlanná…(képzeljétek el, hogy milyen lenne a visszhangja… a ‘Quake/pc-mentes’ party-n a tuskó amigások egyfolytában DOOM-oztak…)

Ha minden igaz, ismét lesz élő zene, Lord, és Mr. Pixel jóvoltából… Most aztán igazán bemutatjuk, hogy mit is tud egy Power-AMIGA, és egyVLAB-Motion rendszert is megcsodálhattok! C64 és AMIGA demo-show, több mint 12 órán keresztül! Ismét várjuk a lemezújságok képviselőit, akik ugyan az utóbbi időben egy kicsit visszafogták magukat a megjelenéseiketet nézve. Itt nem csak AMIGA-s lemezújságokra gondolunk ám!

Az AMIGAnica #1-en elmaradt a sokak által várt Alapítvány létrehozása… Idén ismét nekirugaszkodunk… Hátha összejön…

Mindenképpen várható egy AMIGAonly különszám, csakúgy mint tavaly. Bár lehet hogy nem csak egy ‘sima’ különszám lesz a dologból??? ;O

A rendezvény időpontja: 1998. május 30. SZOMBAT reggel 9h-tól 1998. május 31. VASÁRNAP reggel 9h-ig Belépődíj: 600 HUF (lányoknak INGYENES) A jegyeket csak elővételben lehet megvásárolni a maximált résztvevőszám (400 fő) miatt! Minden jegyre rá lesz írva a tulajdonos neve, vagy alias-neve.

A rendezvény helyszíne: Fáklya Klub NAGYTEREM Budapest, VI. Csengery utca 68. Megközelíthető: A Nyugati pályaudvartól, illetve az Oktogontól 6-8 perc gyalog. A Csengery utca párhuzamos a Nagykörúttal, és merőleges az Andrássy útra. (a party helyszínétől 10 méterre őrzött parkoló van!)

Megjegyzés: Aki gépet hoz, hozzon magával hosszabbítót is… És ajánlatos minél hamarabb megérkezni a helyszínre… Ja, és szponzorok jelentkezését továbbra SEM várjuk! Aki számít, azt úgyis megkeressük… (nagy, hosszú mikorfos logó ruleZ!)

Információk: A rendezvényre jegyek rendelhetők, illetve bővebbinformációt a party-val kapcsolatban az AMIGAonly HomaPage-én (AMIGAonly.ahol.com), levelezési listán, és a magyarországi AMIGA BBS-eken,

WWW: http://AMIGAonly.ahol.com

IRC: #amigahu

BBS: Burning Line (36) 1 228-2739

Number Of The Beast (36) 1 291-4029

TELNET: amiga.rulez.org

E-Mail: LouiSe_Ao@yahoo.com, Magic@mail.gts.hu , Bigfoot@c64.rulez.org

Telefon: Bigfoot: 290-5835

LouiSe: 06-30-304-274

Posta: AMIGAonly Postafiók Pf. 701/836 BUDAPEST 1399

Személyesen: minden szerdán 17-21ig, a fuCk-Ya AMIGA Clubban, VI. Csengery utca 68. II. Em. Telefon: (36) 1 302-1520 (36) 1 332-4580 (36) 1 332-4589 FAX: (36) 1 332-7989

Akiket feltétlenül várunk: ADR, Alan, Alex, AMK, Andris, Angler, Anorganik, Anubys, Archie, Arnie,Artlace, asdf, Axel, Balance, Bazso, BBT, Beast, Begyő, Benny, Bigfoot,Blala, Bluez, BMS, Bobi, Bonsai, Camu, Carlos, Chip, Chris, Clerence,Coby, Columbo, Con, Cop, Copass, Csezso, Csöpi, Cyb, Cyber, Cybortech,Da Blondie, Dale, Dark, Darklon, Darkside, DetoxCasO, Dreadnaught, Duffy,Eclipse, Edhellon, EFT, Eliz, Emeric, Enc0re, Energy, Evil, Evilroy Gato,Fate, Fedor, Fedor, Fifteen, Flash, Flex, Fool Toad, Frankie, Gabriel,Gabóca, Gato, GCS, GFS, Gizmo, GMC, Golem, Goya, Hedgehodge, Hoild, Hunter,Ibron, Ilyr, Indian, Izzy, Jagu, Janee, Jawbreaker, Jaydee, Jean, Jimmy,Joco, Joe Foster, Johnny, Jonny, Kalóz, Keszkó, Kil Roy, Koltesz, Laci,Levi, Lion, Lolo, Lord, MacGyver, Marha, Marquies, Mash, Mat, Max, MB,McLoad, Melan, Mephisto, Mezon, Monsty, Mr. Love, Mr. Pixel, Mr. Z, Napi2,Napos26, Nemtom, Neww, Nick, Nissifer, Octopus, OKE, Oswald, Parrot, PDP,Pepe, Petkó, Petty, Pinku, Pista bá, Pogi, Poison, Poko, Python, QCY, QXY,Rambo, Ratman, Raven, Ray, Reynolds, Ricsi, Ritus, Robi, Roy, Rules, Rákó,Saca, Satyr, Sau, Scintillation, Scorpy, Shark, Sky, Slice, Soci, Soldier,Soos, Splash, Steady, Stef, Steve, Storm, SZ.E.K.SZ., Szotyi, T.vadar,Taki, Teo.p3, Thomas, Tiger, Tomó, Treon, TSC, Tyrant, Unreal, Vector, Vic,Victory, Viti, Warez, Wayne, Willy, Wintermute, Woland, Work, W_Raven,Yada, Yolika, ZeeWolf, Zorba, Zénó, és Te! [Gadget, PC_Pince, AHOL]

CGA 98/02

Bevezető a CGA magazin AMIGAonly mellékletéhez

Mivel Aurum kolléga ismét felkért az AMIGA melléklet elkészítésére, ennek valószínűleg van valami oka… Lehet hogy elviselhető színvonalat tudtunk produkálni? Vagy anyagiag is van értelme ennek a néhány AMIGA-s oldalnak?
Esetleg jó visszajelzések születtek?
Tulajdonképpen teljesen mindegy. A lényeg, hogy megint itt vagyunk, bizonyítva hogy működik még a billentyűzetem… Meg a jó öreg CygnusEd, aminek viszont megszületett a 4.2-es verziója, és újra kapható a Schatztruhe (ilyen leírhatatlan nevet még nem láttam!) ládikójából. Aztán a Newtek-ről is becsöppent egy érdekes hír, mármint hogy újra lesz AMIGA-s Lightwave (5.5, és 6.x), talán multiprocesszoros, de minden bizonnyal minimum PPC-s verzió. Hamarosan érkezik az Imagine 6.0 ami szintén értékelni fogja (méghozzá jelentős sebességnövekedéssel!) a PowerPC processzor jelenlétét a gépekben. Szintén érdekesnek mondható hír, hogy a phase5 befejezte a 68k-s turbókártyák (Blizzard 1230, 1240, 1260, etc), és a CyberVision ZorroIII-as verzióinak gyártását, ezentúl kizárólag a PPC-s (CyberStorm, és BlizzardPPC) turbókártyák, és a közvetlenül ezekre dugható videókártyák (BVisionPPC, és CyberVisionPPC) fognak legördülni a gyártósorról! A német árak igencsak jól alakulnak, mert A1200-be már alig 700 márkáért lehet 040-es PPC kártyát kapni!
Az AGA-val rendelkező tulajok megelégedhetnek magukkal, mert a CyberGFX grafikus rendszer 41.x-es verziójától kezdve a belső grafikus chip-et is használhatják grafikus kártyaként. Viszont ez kizárólag a Blizzard PPC, és CyberStorm PPC kártyákon működik!
Hamarosan várható az első demó a PC-Task PPC-s verziójából, ami a készítő szerint legalább ötször gyorsabb lesz, mint a v4.4 a leggyorsabb 060-as processzoron! Sajnos a ShapeShifter, és a Fusion PowerMac emulátorok még mindig váratnak magukra, viszont van már ultragyors Nintendo GameBoy, vagy SNES emulátor!
Tovább fokozódik az AMIGA-s Quake láz, mivel a ClickBoom kiadta a játék demó verzióját ami igen sok RAM-mal (minimum 16MByte) élvezetesnek mondható – főleg ha nincs sok objektum egyszerre a látómezőben. A Descent rajongók sem panaszkodhatnak, mert jelenleg 3 féle működő AMIGA verzió található net-szerte. A különböző DOOM verziók egy kicsit visszavettek az év eleji tempóból, úgy látszik megvan az elegendően optimalizált kód, és az AMIGA orientált funkció mindegyikben, és nincs értelme tovább csiszolgatni.

Hoppá… most egyszerre ennyi jutott az eszembe, legközelebb folytatom! Mivel ez az újság április végén jelenik meg, mindenkinek jó szórakozást kívánok a hamarosan bekövetkező ‘nica#2-höz!

AMIGA-s üdvözlettel: LouiSe/AMIGAonly

AMIGAnica HUNgarica CONference #1

Azért érezzük szükségszerűnek egy ilyen party, és konferencia létrehozását, mert a magyar számítógépes összejövetelek egyáltalán nem mutatnak javuló színvonalat, és ezt elsősorban a party-k nagyközönségére gondolva mondom.

Azt hiszem nem csak nekem, hanem jónéhányunknak elmegy a kedve az egésztől, mert (jóesetben) minden második gépen egy szerencsétlen tinédzser kalandozik egy háromdimenziós gyilokvilágban…

Díjátadás a végén, C64-en virított…

bigfoot.jpg 

A rendezvények szervezőit ezért nem szabad hibáztatni, nekik ki kell termelni azt az igen szép kis summát, amibe a terembérlet, a projector, és a többi “apróság” kerül. Erre a feladatra bőven megteszi az a rakás neoprimitív arc, aki kifizeti a belépőt, csak azért, hogy mindenki láthassa az ő szupergyors gépét…

Minden világpolgár computer-fan-ok!

Egy olyan hírt kell közölnöm ezúton is veletek,
amely remélhetõleg mindenkinek megdobogtatja
majd a szíve csücskét!

Elkezdõdött az elsõ magyarországi CSAK AMIGA,
vagy méginkább ‘pc-free’ party szervezése,
a fuCk-Ya AMIGA Club,
és az AMIGAonly újság közös project-jeként!

Az AMIGAnica HUNgarica egy olyan party lesz,
ahol a szervezõk garantálját, hogy sem
microsoft program, sem doom/quake/duke nem fog
processzoridõt foglalni! Ez alól az egyetlen
kivétel, ha valamilyen emulátoron, tesztcélból
futnak a fent említett mnemonikcsoportok…

Az AMIGAnica HUNgarica party-ra kizárólag az
alternatívát képviselõ géptípusok hozhatók be,
mint a Commodore, az AMIGA, a Sinclair, az
Apple, és a Silicon Graphics névjegyével
ellátot termékek. Bóvlidoboz (pc) csak elõzetes
egyeztetés után importálható, funkcióját
tekintve MAXIMUM hálózati router-nek!

A terem, ahol a rendezvényt lebonyolítását
tervezzük kb. 200-300 embernek nyújt fedezéket
a XX. század számítógépes fertõje (wintel) elõl,
így a látogatók száma limitálva van. De talán
egy baráti légkörû party-ra nem is kell ennél
több ember…
Ezen a party-n nem a megawattok, a megaherczek,
és a megasoftwarecégek játszák majd a fõszerepet,
hanem a versenyek, és méginkább a versenyekre
nevezõ EMBEREK.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Hogy miért is került a konferencia jelzõ is a
party mellé?
Mert ez lesz az elsõ AMIGA-s lemezújság, és
Számítógépes Club konferencia, amin az érintettek
megvitathatják tapasztalataikat, élményeiket,
jövõbeli terveiket, és nem utolsó sorban
személyesen is megismerkedhetnek saját
‘konkurrenciájukkal’.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Versenyek:

– demo (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…)
– 64k intro (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…)
– 4k intro (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…)
– 1k intro (AMIGA/C64/Spectrum/Mac…)
– zene (DIGIBOOSTER, PROTRACKER, SID)
– grafika
– ray-trace
– Slamtilt flipper verseny!
– video demó
– group logo
– Workbench-grab
– ShapeShifter-grab
– gép-szépségverseny
– lemezújság-szépség/jóságverseny
– csapat/club zászló/logó szépségverseny
– HomePage szépségverseny (Online/Offline)
– special, and official FUNNY compo!
– Workbench magyarító verseny ;-)
– …

Díjazás:

– AMIGA CD-k, kiegészítók, pólók
– AMIGAonly elõfizetés
– Internet Account, Domain név
– a C64 compo-kon MEGLEPETÉS!
– …

Elõadások:

– a PowerPC kártya bemutatója (talán phase5
részvétellel!)
– a MacOS (ShapeShifter) szépségei (by Apple!)
– élõ scene zene (Lord & Mr. Pixel)
– demók AMIGA-n, és C64-en a kezdetektõl
napjainkig
– Internet elõadás (egy elérhetõ szolgáltató
cégtõl…)
– …

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Végül el szeretném mondani a lényeget, hogy kik
azok, akiket feltétlenül várunk erre a party-ra:

– minden mûködõ, és éppen stagnáló csapatot
– minden mûködõ, és éppen stagnáló diskmag-ot
– minden AMIGA/Mac/Commodore/Spectrum club-ot
– minden magyarországi, és külföldi AMIGA-st
– és persze elsõsorban Téged!

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Ha minden úgy alakul, ahogy terveztük, a
rendezvényen jelen lesz egy-két TV-társaság, és
újságíró, hogy megörökítse, és a
félretájékoztatott milliók elé tegye az
alternatív számítástechnika
eme szárnypróbálgatását!
Ezért is van nagy szükség az EMBEREKRE,
vagyis Rátok, hogy ne csak egy szlogen legyen
ez a party, hanem szabadakaratú élõlények
jóhangulatú rendezvénye, amire fel kell figyelni!

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

A party fénypontja egy alapítvány alapkõletétele
lesz, aminek a terveirõl már többen hallhattatok;

Az Alternatív Számítástechinkáért Alapítvány

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

IDÕPONT, ÉS HELYSZÍN

A rendezvény idõpontja:
1997. november 8. SZOMBAT reggel 9h-tól
1997. november 9. VASÁRNAP reggel 9h-ig

Belépõdíj:
500 HUF (lányoknak INGYENES)
A jegyeket csak elõvételben lehet megvásárolni
a maximált résztvevõszám (300 fõ) miatt!
Minden jegyre rá lesz írva a tulajdonos
neve, vagy alias-neve.

A rendezvény helyszíne:
Fáklya Klub NAGYTEREM
Budapest, VI. Csengery utca 68.

Megközelíthetõ:
A Nyugati pályaudvartól, illetve az Oktogontól
6-8 perc gyalog. A Csengery utca párhuzamos a
Nagykörúttal, és merõleges az Andrássy útra.
(a party helyszínétõl 10 méterre õrzött
parkoló van!)

A rendezvény biztosítása:
A rendezvény ideje alatt hivatásos õrzõ-védõ
szakemberek biztosítják a ki/be járást, illetve
védik a résztvevõket a nem oda tartozó elemektõl!
(és nem szólnak bele a party-n résztvevõk
viselkedésébe, ami nem azt jelenti, hogy mint
rendezõk, nem dobatjuk ki azt, aki el
akarja rontani mások szórakozását!)

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

PARTY PÓLÓ

Kimondottan az AMIGAnica HUNgarica party
résztvevõi számára készül egy póló is
(sajnos ez is csak limitált példányszámban),
amelynek az elején színes party logo, a
hátulján AMIGA felirat, és a résztvevõ csapatok,
és lemezújságok felsorolása lesz.
A póló ára 1250 HUF, és a jegyekhez hasonlóan
ez is CSAK elõvételben kapható, tehát már
november 8. elõtt a kezedben lehet!
(Így legalább mindenki az alkalomhoz illõen
felöltözve vehet részt a rendezvényen! ;-)

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

A RÉSZTVEVÕ CSAPATOKRÓL

Szinte az összes magyar AMIGA-s csapattól
igéretet kaptunk arra, hogy az
AMIGAnica HUNgarica party-ra
legalább egy intro-val mindeki készülni fog!

Frame18, Therapy, Extasy,
CDi, United Force, Faculty

A többieket is el fogom kapni!
(Impulse!, Biohazard, etc.)

A magyar C64-es scene is képviseltetni fogja
magát a party-n, méghozzá remélhetõleg a
megszokottan jó minõségû anyagaival,
organiZeD by RESOURCE!

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

INFÓ

A rendezvényre jegyek rendelhetõk, illetve bõvebb
információt a party-val kapcsolatban az AMIGAonly
HomaPage-én (AMIGAonly.ahol.com), levelezési
listáján, a magyarországi AMIGA BBS-eken, és a
FIDO, NON_IBM.HU levelezési területén olvashattok!

WWW: AMIGAonly.ahol.com

IRC: #amigahu

BBS: Burning Line
(36) 1 228-2739
Number Of The Beast
(36) 1 291-4029

TELNET: amiga.rulez.org

E-Mail: LouiSe@Bedrock.FIDO.hu
Magic@mail.gts.hu

Posta: AMIGAonly Postafiók
Pf. 701/830
BUDAPEST
1399

Személyesen: minden szerdán 17-20ig,
a fuCk-Ya AMIGA Clubban,
VI. Csengery utca 68. II. Em.
Telefon: (36) 1 302-1520
(36) 1 332-4580
(36) 1 332-4589
FAX: (36) 1 332-7989

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Az AMIGAnica HUNgarica Támogatói, Szervezõi:

AHOL.COM – Internet
AMIGAonly
Crimson Jihad
Cyberstreet
fuCk-Ya AMIGA Club
GADGET Computer
Native Human Laboratories
PC-Pince, Sopron
Teletech kft.

további támogatók jelentkezését is várjuk!

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

@BEGIN_FILE_ID.DIZ
AMIGAnica HUNgarica #1
info $VER: 2.1
“This will end your windows session!”
————————————–
Az elsõ pc-free party, és
felhasználói konferencia!
Helyszín: Budapest/HUNGARY
VI. Csengery utca 68.
Idöpont: 1997. november 8. SZOMBAT –
1997. november 9. VASÁRNAP
Szervezõk: AMIGAonly, fuCk-Ya Club
————————————–
MINDENKIHEZ JUTTASD EL EZT A FILE-T !!
————————————–
@END_FILE_ID.DIZ
Continue reading AMIGAnica HUNgarica CONference #1